OBLASTNÍ PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA VYŠKOV, příspěvková organizace         

18 úno

Školní zralost

Děti stejného věku se mohou více či méně lišit ve fyzické vyspělosti i v kognitivních (rozumových) předpokladech, obecně ve zralosti (připravenosti) pro zahájení školní docházky.

U školní zralosti jde o dosažení takového stupně vývoje, aby dítě bylo schopno se bez obtíží účastnit vzdělávání ve škole. Podpora může probíhat jak v rodinném prostředí (dostatečné množství adekvátních podnětů), tak i v mateřské škole, která nabízí cílený rozvoj ve všech potřebných oblastech.
Oblasti, které v rámci vyšetření připravenosti na školu posuzujeme, jsou: úroveň motoriky a grafomotoriky, zrakové vnímání, sluchové vnímání, vnímání prostoru a času, základních matematických přestav, řeči a myšlení, sociální dovednosti, úroveň sebeobsluhy a pracovní předpoklady. Je potřeba posoudit, které schopnosti a dovednosti jsou na dobré úrovni, co vše již dítě zná a umí a které z funkcí nejsou plně rozvinuty. Pokud nejsou rozvinuty funkce ve více oblastech, může být adaptace na školní prostředí ztížená, pro dítě mohou být úkoly a požadavky ve škole příliš těžké a bude mít potíže s jejich zvládnutím. Posouzením školní zralosti předcházíme možnému selhávání žáka ve škole. 

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;}

Pracovní sešity

celkový rozvoj

Bednářová, Jiřina. Mezi námi předškoláky: všestranná příprava dítěte do školy pro děti od 3 do 5 let. Edika, 2015

Bednářová, Jiřina a Šmardová, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Computer Press, 2010

Ebbert, Birgit. 100 věcí, které by měl znát každý předškolák. Computer Press, 2011

Grez, Marcela. Úkoly pro pilného předškoláčka. Psaní. Sun, 2013

Košková, Dagmar a Dvořák, Jiří. Hrajeme si s králíčkem: ze školky do školy: veselé omalovánky pro předškoláky: abeceda, barvy, číslice, hodiny. Svojtka & Co., 2012

Petrošová, Kateřina. Domácí pracovní sešit - předškoláci: příprava k zápisu do školy: kreslení, příprava na psaní, přemýšlení a mluvení. Sun, 2013

Tetourová, Marie. Ottova velká kniha. Předškolák. Ottovo nakladatelství, 2015

Barvy a tvary: co mám umět, než půjdu do školy: [zábavné úkoly pro předškoláky]. Fragment, 2014

Encyklopedie předškoláka: všechno, co musím vědět, než půjdu do školy. Svojtka & Co., 2014 

Já budu školák: příprava do školy. Svojtka & Co., 2011

Obrázkové hry pro volné chvíle. Svojtka & Co., 2014

Praktický kurz přípravy do školy. Svojtka & Co., 2012

 

psaní, grafomotorika

Bednářová, Jiřina. Jak se pastelky učily kreslit: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 2,5 do 4 let. Edika, 2012

Coupe, Peter. Domalovánky: vezměte si pastelku a domalujte obrázky!. Svojtka & Co., 2012

Hegerová, Vendula. Kulíšková písanka: jednoduché kreslení pro předškoláky od 5 let. Pierot, 2012

Loose, Piekert, Diener. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Portál, 2011

Nevěčná, Alena a Nevěčný, Jiří. Hrátky s tužkou. Grada, 2012

Nevěčná, Alena a Nevěčný, Jiří. Zábavné psaní. Grada, 2012  

Kreslím a učím se: 2-3 roky. Svojtka & Co., 2014

Kreslím a učím se: 3-4 roky. Svojtka & Co., 2014

Kreslím a učím se: 4-5 let. Svojtka & Co., 2014

Kreslím a učím se: 5-6 let. Svojtka & Co., 2014

Píšu a mažu - učím se kreslit: předškolákova první cvičebnice. Sun, 2013

Píšu a mažu - učím se psát: předškolákova první cvičebnice. Sun, 2013

První úkoly. Učíme se vyprávět, číst a psát. Svojtka & Co., 2013

Příprava na psaní: omalovánky: brzy půjdu do školy: procvičování jemné motoriky. Grada, 2012

Psaní: cvičebnice předškoláka. Sun, 2013

Testy pro předškoláky a malé školáky: připravujeme ruku pro psaní. Svojtka & Co., 2007

 

matematika

Bednářová, Jiřina. Předčíselné představy. PPP Brno

Michalová, Zdeňka. Do školy s Tobiášem: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky. Tobiáš, 2007

Michalová, Zdeňka. Připravujeme se do školy: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky.  Tobiáš, 2012

Michalová, Zdeňka. Připravujeme se do školy: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky. Tobiáš, 2012

Penner, Angelika. Připravuji se do školy - hrajeme si s čísly a obrázky: pro předškoláky. Svojtka & Co., 2014

Kolbábková, Helena et al. Vesele do školy: na školu jsme připraveni!. Brno: MC nakladatelství, 2000

Van Gool a Lefèvre. Nauč se počítat: učíme se počítat se Sněhurkou a trpaslíky. Svojtka & Co., 2002

Čísla a počítání: matematika: ve školce 4-5 let. Egmont, 2012

Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe, 2012

 

Na rozvoj některých funkcí je možné dítě přihlásit do primárně preventivních programů určených pro děti v předškolním věku. V naší poradně nabízíme individuální program KUPREV, MAXÍK, Kurz k odstranění grafomotorických potíží nebo skupinový program KUMOT.

http://www.opppvyskov.cz/index.php/services/projects


Také mateřské školy často rodičům nabízí Edukativně-stimulační skupinky, které jsou vhodné pro rozvoj jednotlivých oblastí.

 

Zpracovala Mgr. Monika Masaříková