OBLASTNÍ PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA VYŠKOV, příspěvková organizace         

02 kvě

Řeč u předškolního dítěte

Dětí se špatnou výslovností, dle statistik, v dnešní době přibývá.

Před nástupem do první třídy ZŠ by měla být jejich výslovnost již z velké části upravena. Pokud ale přetrvává u dítěte tzv. mnohočetná patlavost, kdy jeho řeč je nesrozumitelná, je to jeden z důvodů odkladu školní docházky, protože takové dítě, které má většinou oslabené i sluchové vnímání, může mít ve škole potíže při výuce čtení a psaní. Pokud přetrvává u dítěte nesprávná výslovnost jedné či dvou hlásek, jeví se odklad školní docházky jako zbytečný. 
Mezi  5. a 6. rokem věku dítěte by měla jeho řeč být již vybudovaná ve všech rovinách, tzn. po stránce formální i obsahové. Dítě by mělo umět používat všechny slovní druhy, mluvit gramaticky správně, slovní zásoba by měla být na takové úrovni, aby se dítě mohlo srozumitelně domluvit, souvisle se vyjadřovat co vnímá, prožívá a myslí.  Dítě by mělo aktivně navazovat verbální kontakt, znát své jméno a příjmení, jména svých rodičů, adresu a věk.  Rovněž výslovnost by již měla být správná.  Jestliže u dítěte ve věku 5 až 7 let přetrvává nesprávná výslovnost tzv. dyslalie (patlavost), je třeba úzká spolupráce s logopedem.
Příčin dyslalie (patlavosti) může být několik. Jedná se např. o nesprávné mluvní vzory z prostředí dítěte (vadnou výslovnost může mít některý z rodičů, sourozenců, spolužáků apod.), může se jednat o smyslovou vadu (nejčastěji vada sluchu, zraku), o pohybovou neobratnost (celkovou nebo se může omezovat na oblast artikulační),  může jít  o anomálii mluvních  orgánů ( vady skusu a chrupu, nosní mandle…) apod.
Za nesprávný postoj je také považováno stálé napomínání dítěte za jeho řečové nedostatky ze strany rodičů, spíše je dobré poskytovat dítěti správný mluvní vzor, hodně s ním komunikovat a vyprávět mu pohádky, učit je říkanky a básničky.
Níže nabízené metodiky umožní rodičům, kromě výslovnosti jejich dětí, rozvíjet také jejich jazykové a komunikativní schopnosti, a to formou hry a zábavy.

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;}

Danielová, Černická. Klárka hezky povídá: logopedická cvičení pro rozvoj plynulosti řeči a vyjadřování. Fraus, 2014

Eichlerová, Havlíčková, Jana. Logopedické pohádky: příběhy k procvičování výslovnosti. Portál, 2012

Eichlerová ,Havlíčková. Logopedické hádanky. Portál, 2014

Housarová, Blanka a Šulistová, Monika. Logopedická cvičení. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011. 2 sv.

Charvátová-Kopicová, Boháčová. Šimonovy pracovní listy = J, H, CH, K, Ď, Ť, Ň, D, T, N, L, R, Ř. 7, Logop. cvičení. Portál, 1997

Charvátová-Kopicová, Boháčová. Šimonovy pracovní listy = M, P, B, V, F, C, S, Z, Č, Š, Ž. 6, Logopedická cvičení. Portál, 1997

Charvátová-Kopicová, Boháčová. Šimonovy pracovní listy. 6, Logopedická cvičení 1, M, P, B, V, F, C, S, Z, Č, Š, Ž. Portál, 2002

Charvátová-Kopicová, Boháčová. Šimonovy pracovní listy. 7, Logop. cvičení 2, J, H, CH, K, Ď, Ť, Ň, D, T, N, L, R, Ř. Portál, 2002

Charvátová-Kopicová. Šimonovy pracovní listy: předlohy pro kopírování. 6, Logopedická cvičení I. Portál, 2013

Charvátová-Kopicová. Šimonovy pracovní listy: předlohy pro kopírování. 7, Logopedická cvičení II. Portál, 2013

Lechta, Králíková. Když naše dítě nemluví plynule. Portál, 2011

Novotná, Ivana. Hravá logopedie. Edika, 2013

Novotná, Ivana. Logopedická cvičení. Computer Press, 2007

Novotná, Ivana. Logopedické deskové hry. Edika

Novotná, Ivana. Logopedické vymalovánky: [logopedická cvičení pro děti od 4 do 7 let]. Computer Press, 2009

Pávková, Bohdana, ed. Říkej si se mnou: říkanky, básničky a pohádka k procvičování správné výslovnosti. Edika, 2014

Pávková, Bohdana. Řehoři, řekni ř: logopedie pro děti od 4 do 7 let. Computer Press, 2009

Pávková, Bohdana. Zlomíš si jazýček?: dětem od 4 do 7 let k rozvíjení řeči. Computer Press, 2010

Pokorná, Jaroslava a Vránová, Milena. Přehled české výslovnosti: logopedická a ortoepická cvičení pro dospělé. Portál, 2007

Stará, Ester. Mařenka už říká Ř!. 65. pole, 2012

Vandasová, Jaroslava. Pro hbité jazýčky, pro bystré hlavičky: logopedická pomůcka. Čáslav: Studio Press, 1999 – série prac. Seš.

Zábavná logopedie: procvičuj L,R: nakresli a setři. Ditipo, 2014

Logopedická pexesa, nakl. IQ 147

Velké logopedické pexeso 1, 2, 3, Portál

 

Logopedická prevence a intervence

Kutálková, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, ©2009

Zezulková, Eva. Logopedická prevence v předškolním věku. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008 

Klenková, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006

Lipnická, Milena. Logopedická prevence v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013


zpracovala Jana Klusáková, čerpáno – Vady výslovnosti, Jan Vyštejn.