V tomto příspěvku navazuji na článek Jak rozvíjet čtení s porozuměním. Níže popisuji další možnou strategii, kterou můžete při čtení s Vašimi dětmi využívat.
Pyramida - osnova událostí
Strategii je možné použít při zpracování příběhu, např. při zápisu do tzv. čtenářských deníků. Na základě pyramidy sestavíte obsah příběhu. Do pyramidy můžete vpisovat v průběhu čtení nebo po čtení, záleží na délce textu. Snažte se, aby Vaše dítě slova do pyramidy vymýšlelo samo. Než se však s technikou naučí pracovat, počítejte s Vaší dopomocí.
___________
jméno hlavní postavy (1 slovo)
___________ ___________
popis hlavní postavy (2 slova)
__________ ____________ ___________
popis místa příběhu (3 slova)
____________ _____________ ____________ __________
popis důležité události (4 slova)
____________ _____________ ____________ ___________ ____________
hlavní myšlenka nebo význam události (5 slov)
Napsala: Mgr. Michaela Dufková, speciální pedagog
Zdroj: Doc. PaedDr. Erik Žovinec, Ph.D. Akreditovaný vzdělávací program: Rozvoj čtení s porozuměním u žáků s dyslexií a atypickým vývojem čtenářských dovedností. 22.9.2017
Další strategie, která může pomoci s porozuměním čteného, udržením pozornosti, soustředěnosti při čtení:
Před samotným čtením si uvědomit, co hledám, co se chci dozvědět, nezůstat jen jako pasivní konzument čteného textu.
Před čtením si stanovíme "?". Formulujeme otázku, na kterou budeme v průběhu čtení hledat odpověď.
To samozřejmě vyžaduje přípravu, zapojení rodiče, který si text dopředu přečte a vytvoří otázku.
Při čtení se čtenář soustředí na hledání odpovědi, což vyžaduje pozornost a zachytí i další informace.
Otázky můžete přidávat, rozšiřovat.
Buďte kreativní, otázku i odpověď můžete i nakreslit.
Pamatujte na to, že čtenářské schopnosti a dovednosti se rozvíjí a udržují jen pravidelným tréninkem, pravidelným čtením. To platí nejen pro děti, ale i dospělé.
Článek doplnila: Mgr. Michaela Dufková, speciální pedagog
16.12.2020